Artikel 1 Algemeen
1.1 In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
– De opdrachtgever: de partij die opdracht geeft tot een dienst.
– De opdrachtnemer: de partij die een opdracht aanvaardt.
– De opdracht: een opdracht tot het verstrekken van een rapportage in verband met het opstellen van een EPA-W en EPA-U label, een energie maatwerk advies of een (D) MJOP.
1.2 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, werkzaamheden, opdrachten en overeenkomsten tussen opdrachtnemer en opdrachtgevers, respectievelijk hun rechtsopvolgers. Standaardvoorwaarden van de opdrachtgever gelden uitsluitend wanneer deze door opdrachtnemer zijn aanvaard, met schriftelijke bevestiging.
1.3 De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle opdrachten met opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
1.4 Indien een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Opdrachtnemer en opdrachtgever zullen als dan in overleg treden om nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
1.5 Afwijkingen van en/of aanvullingen op deze voorwaarden binden opdrachtnemer slechts voor zover deze uitdrukkelijk en schriftelijk met opdrachtnemer zijn overeengekomen.
Algemene voorwaarden opdrachten tot opstellen van EPA-W en EPA-U label, energie maatwerk advies en (D)MJOP
2 Offertes
2.1 De door opdrachtnemer verstrekte offertes zijn vrijblijvend en geldig tot 3 maanden na offerte datum, tenzij anders aangegeven.
2.2 Opdrachtnemer is slechts aan de offerte gebonden indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 14 dagen worden bevestigd, tenzij anders aangegeven.
2.3 De prijzen in de genoemde offertes zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege.
2.4 Eventueel in het kader van de opdracht te maken kosten, waaronder reis-, verzend- en administratiekosten, worden separaat in de offerte opgenomen.
2.5 Indien de aanvaarding door de opdrachtgever (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod is opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De opdracht komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij opdrachtnemer anders aangeeft.
2.6 Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
2.7 Wanneer opdrachtnemer geen schriftelijke offerte heeft uitgebracht komt een overeenkomst eerst tot stand door een schriftelijke orderbevestiging van opdrachtnemer of doordat zij een aanvang maakt met de uitvoering van de opgedragen werkzaamheden.
3 Uitvoering van de opdracht en het betrekken van derden daarbij
3.1 Opdrachtnemer voert de werkzaamheden in het kader van de opdracht uit naar beste inzicht, deskundigheid en vermogen.
3.2 Voor zover een goede uitvoering van de opdracht dit vereist, heeft opdrachtnemer het recht (delen van) het werk door derden te laten uitvoeren. Opdrachtnemer verplicht zich tot maximale inspanning opdat de overeengekomen verplichtingen en kwaliteit wordt behaald.
3.3 De opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de werkzaamheden, die door derden worden verricht voor zover deze zelf een overeenkomst met opdrachtgever is aangegaan.
3.4 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor opdrachtnemer kenbaar behoorde te zijn.
3.5 De opdrachtgever verplicht zich jegens opdrachtnemer tijdig de nodige informatie te verstrekken voor een correcte uitvoering van de opdracht. De informatie dient te worden verstrekt in de vorm en de wijze als door opdrachtnemer verzocht. Opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de, aan de opdrachtnemer, verstrekte informatie, ook indien deze van derden afkomstig is.
3.6 Opdrachtgever zal opdrachtnemer afdoende tijd geven om het object op correcte wijze op te nemen.
4 Tarieven
4.1 De verschuldigde financiële vergoeding is exclusief omzetbelasting, tenzij anders staat aangegeven.
4.2 In het tarief van opdrachtnemer is inbegrepen de kosten van secretariële werkzaamheden en telefoonkosten. Reiskosten en fotokosten kunnen worden doorberekend. Reiskosten worden gedeclareerd conform afspraken in de offerte.
4.3 Opdrachtnemer heeft het recht om – zonder voorafgaande schriftelijke mededeling – per 1 januari van ieder kalenderjaar het in de offerte overeengekomen tarief te verhogen met maximaal het door het CBS verstrekte percentage van de inflatie in het voorgaande jaar.
4.4 Opdrachtnemer is in geval van prijsstijging, buiten de inflatie, gerechtigd de prijzen te verhogen. De opdrachtgever is gerechtigd de opdracht te ontbinden indien de verhoging jaarlijks meer dan 10% bedraagt. Opdrachtgever is niet gerechtigd tot ontbinding indien de bevoegdheid tot verhoging van het tarief voortvloeit uit een bevoegdheid ingevolge de wet.
4.5 Opdrachtnemer zal de opdrachtgever het voornemen tot verhoging van het tarief op grond van lid 4 schriftelijk kenbaar maken. Opdrachtnemer zal daarbij de omvang van en de datum waarop de verhoging zal ingaan, vermelden.
4.6 Indien opdrachtgever de door opdrachtnemer kenbaar gemaakte verhoging van het tarief niet wenst te aanvaarden, is opdrachtgever gerechtigd binnen twee weken na de bedoelde kennisgeving de opdracht schriftelijk op te zeggen, dan wel de opdracht te annuleren tegen de in de kennisgeving van opdrachtnemer genoemde datum waarop de tariefsaanpassing in werking zou treden.
4.7 Verderstrekkende werkzaamheden worden verricht tegen een overeengekomen uurtarief.
5 Monitoring en controleonderzoek
5.1 De opdrachtnemer verstrekt de monitoringsgegevens van het object met betrekking tot het EPA-W energie label aan de RVO ten behoeve van monitoring. RVO publiceert de gegevens van het energie label op http://www.ep-online.nl en is dan ook openbaar inzichtelijk.
5.2 De opdrachtgever is op de hoogte dat de certificatie instelling mogelijk een controleonderzoek kan uitvoeren (waarbij de woning opnieuw bezocht dient te worden) en dat het energie label ongeldig wordt als de opdrachtgever daar niet aan meewerkt.
5.3 Op verzoek van de opdrachtgever levert de certificaathouder het volledige projectdossier inclusief alle bijlagen.
5.4 De actuele certificaten zijn terug te vinden op www.vveco.nl/diensten/epa/.
5.5 De certificaathouder informeert de opdrachtgever op het moment dat een certificatie-instelling een of meerdere energieprestatie-rapporten intrekt.
6 Betalingsvoorwaarden
6.1 Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na de factuurdatum, tenzij door de opdrachtgever en opdrachtnemer anders is overeengekomen en onverminderd het recht op gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling. Bezwaren tegen de hoogte van de declaraties schorten de betalingsverplichting niet op.
6.2 Over de periode van haar verzuim is de opdrachtgever aan de opdrachtnemer over het verschuldigde bedrag rente verschuldigd van 1% per maand of gedeelte van een maand.
6.3 Indien de opdrachtgever na te zijn aangemaand na de in de aanmaning gestelde termijn nog in gebreke blijft te betalen, is zij tevens buitengerechtelijke incassokosten aan de opdrachtnemer verschuldigd, welke kosten worden vastgesteld op 15% van de hoofdsom met een minimum van € 150,– (te vermeerderen met btw), onverminderd het recht van de opdrachtnemer om de werkelijke buitengerechtelijke kosten te vorderen indien die meer bedragen.
6.4 Alle betalingen strekken eerst in mindering op de verschuldigde kosten, vervolgens op de rente en vervolgens steeds op de oudste hoofdsom.
6.5 Indien de opdrachtgever de opdracht wenst in te trekken nadat opdrachtnemer de opname heeft opgenomen doch voordat opdrachtnemer de rapportage heeft uitgewerkt is opdrachtgever 50% van het overeengekomen tarief verschuldigd. Indien opdrachtnemer de rapportage reeds is gestart met de uitwerking zal opdrachtnemer de rapportage conform opdracht verstrekken en is het volledige tarief verschuldigd.
6.6 Indien de totale aanneemsom van de opdracht hoger is dan € 2500,00 exclusief BTW, heeft de opdrachtnemer het recht om de aanneemsom in termijnen te facturen gedurende de looptijd van de opdracht.
7 Uitvoeringswijze
Opdrachtgever verstrekt de opdracht tot opstellen van een rapportage aan vb&t vve Diensten. De verantwoordelijkheid voor de opname en het daaruit voortvloeiende rapportage(s) berusten volledig bij vb&t vve Diensten.
8 klachten
8.1 Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever binnen twee weken na factuurdatum, doch uiterlijk binnen drie weken na voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan opdrachtnemer. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren.
8.2 Indien een klacht gegrond is, zal opdrachtnemer de werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit reeds voor de opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
8.3 Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, zal opdrachtnemer slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 10.
9 Opschorting, intrekking, beëindiging en ontbinding
9.1 Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de opdracht te ontbinden, indien:
– Opdrachtgever de verplichtingen uit de opdracht niet of niet volledig nakomt
– Na het sluiten van de opdracht de opdrachtnemer ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te vrezen dat de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.
– Opdrachtgever bij het sluiten van de opdracht verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de opdracht en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
9.2 Voorts is opdrachtnemer bevoegd de opdracht te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat nakoming van de opdracht onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de opdracht in redelijkheid niet mag worden verwacht.
9.3 Indien de opdracht wordt ontbonden zijn de vorderingen van opdrachtnemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien opdrachtnemer de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en de opdracht.
9.4 Opdrachtnemer behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.
9.5 Bij voortijdige beëindiging door opdrachtgever heeft opdrachtnemer recht op compensatie van het geoffreerde werk, waarbij de tot dan toe gemiddelde maandelijkse declaratie het uitgangsbedrag is. De voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen onder voorbehoud ter beschikking worden gesteld aan opdrachtgever.
9.6 Indien de overdracht van de werkzaamheden voor opdrachtnemer extra kosten met zich meebrengt, worden deze aan opdrachtgever in rekening gebracht.
10 Aansprakelijkheid
10.1 Indien opdrachtnemer aansprakelijk is voor directe schade ter zake de verrichte werkzaamheden, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het netto declaratiebedrag.
10.2 In alle gevallen is iedere aansprakelijkheid van de opdrachtnemer beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de door de opdrachtnemer gesloten beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, vermeerderd met het eigen risico dat de Beheerder in dat geval draagt. De opdrachtnemer zal op verzoek de verzekeringspolis overleggen, waaruit blijkt in welke mate hij verzekerd is voor aansprakelijkheid.
10.3 In geen geval kan aanspraak worden gedaan op vergoeding van schade veroorzaakt door derving van inkomsten van opdrachtgever (op enigerlei wijze dan ook ontstaan) of op indirecte schade en gevolgschade.
10.4 Opdrachtgever kan beroep doen op een tekortkoming in de uitvoering van de opdracht indien deze binnen twaalf maanden na afronding van de opdracht door opdrachtgever schriftelijk is kenbaar gemaakt.
11 Vrijwaringen
11.1 Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor aanspraken van derden met betrekking tot door opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de opdracht worden gebruikt.
11.2 Indien opdrachtgever aan opdrachtnemer informatiedragers, elektronische bestanden of software etc. verstrekt, garandeert deze dat de informatiedragers, elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.
12 Overmacht
12.1 Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
12.2 Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor opdrachtnemer niet in staat is de verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van opdrachtnemer, ziekte en/of arbeidsongeschiktheid daaronder begrepen.
12.3 Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat opdrachtnemer zijn verplichtingen had moeten nakomen.
12.4 Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de opdracht opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden is ieder van de partijen gerechtigd de opdracht te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
12.5 Voor zover opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de opdracht is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte apart te declareren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie te voldoen als ware het een afzonderlijke opdracht.
13 Gebruik rapportage
13.1 Het staat opdrachtgever vrij het rapport of gegevens daaruit ter inzage of ter beschikking van derden te stellen, mits hij de gestelde financiële vergoeding aan opdrachtnemer heeft voldaan. Bij overtreding van deze bepaling is opdrachtgever een direct zonder voorafgaande sommatie of ingebrekestelling een opeisbare boete verschuldigd van € 2.000,- per overtreding en van € 250,- voor iedere dag dat deze overtreding voortduurt. 13.2 Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, opdrachtnemer gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en opdrachtnemer zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding van de opdracht op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
13.3 Opdrachtnemer stelt de rapportage niet ter beschikking aan derden dan na voorafgaande toestemming van opdrachtgever.
14 Toepasselijk recht en geschillen
14.1 Alle rechtsverhoudingen tussen opdrachtnemer en opdrachtgever waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, worden beheerst door Nederlands recht. Alle geschillen die verband houden met de rechtsverhouding tussen opdrachtnemer en opdrachtgever waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, worden uitsluitend voorgelegd aan de rechtbank, tenzij bepalingen van dwingend recht anders voorschrijven.
15 Wijzigingen
Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel waaronder de opdrachtnemer ressorteert. Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de opdracht.
Algemene voorwaarden vb&t vve diensten Back-Office B.V. (KvK nr 56077262)
Ten behoeve van opstellen EPA-W en EPA-U label, energie maatwerk advies en (D)MJOP